Tegenwoordig is het overstappen naar een andere provider heel eenvoudig. De meeste providers werken nauw samen om het gehele proces makkelijker te maken voor de consument. Of je nou wilt overstappen vanwege een beter tarief of een snellere verbinding, iedereen heeft zo zijn eigen redenen. Maar wat gebeurt er allemaal precies tijdens een overstap? Je leest het allemaal hieronder.

Waarom overstappen?

De meest voorkomende redenen om over te stappen zijn:

  • Het abonnement past niet meer bij je huishouden: Met de tijd mee veranderen de behoeftes van je huishouden. Het kan gebeuren dat je minder gebruik maakt van telefonie of juist vaker van digitale televisie.
  • Langzame internetverbinding: Snel en stabiel internet is geen luxe meer omdat we dagelijks gebruik maken van het internet waardoor een snelle verbinding wel vereist is. Ook als je vaker storingen ervaart is dat zonder enige twijfel een reden om een overstap te overwegen.
  • Goedkoper abonnement: De verschillende providers bieden allemaal verschillende prijzen. Met een lager tarief kan je flink besparen als je overstapt en bovendien kan je door overstappen genieten van verschillende welkomstacties.
  • Betere klantenservice: Voor bepaalde consumenten is het van groot belang dat de provider een optimale klantenservice heeft.

Hoe werkt overstappen

Over het algemeen verloopt het overstapproces simpel. Zodra je overstap is goedgekeurd en de wettelijke bedenktijd van 14 dagen voorbij is, zal de provider je contract opzeggen bij de oude provider. Indien dit contract vroegtijdig is gebroken dien je in de meeste gevallen een boete te betalen. Bepaalde providers nemen de kosten van deze vergoeding gedeeltelijk voor zich, zodat het overstappen nog aantrekkelijker wordt voor de consument. Het gehele overstapproces duurt ongeveer een maand, maar gelukkig komt het zelden tot niet voor dat je zonder internet komt te zitten vanwege de nauwe samenwerking van de verschillende providers.

Hoe overstappen?

Er zijn 2 manieren om over te stappen. Ten eerste kan je gebruik maken van een overstapservice. Dit is door de overheid in leven gebracht om het overstappen eenvoudiger te maken voor de consument. Niet alle providers van Nederland doen hieraan mee. Verder kan je ook zelf het hele overstapproces regelen. Hierbij is de eerste stap het checken van je contract bij je huidige provider zodat je rekening kunt houden met de opzegtermijn om te weten of je vrij kunt overstappen of een boete moet betalen. Nadat je een keuze hebt gemaakt uit de verschillende providers, is de volgende stap het opzeggen van je huidige abonnement. Het is aan te raden om dit pas te doen nadat je de officiële activatiedatum hebt ontvangen van je nieuwe provider, om zo te voorkomen dat je zonder internet komt te zitten. Wacht je met het opzeggen totdat de nieuwe provider je internet al heeft aangesloten, dan kan je een dubbele factuur verwachten.

Wanneer kun je overstappen?

Overstappen is aan te raden aan het eind van de contractperiode van je abonnement. Het kan zijn dat na je einddatum het abonnement automatisch wordt omgezet in een abonnement van onbepaalde duur. Ook is het mogelijk dat je abonnement telkens met 1 maand stilzwijgend wordt verlengd. In beide gevallen is er geen sprake van een einddatum waardoor overstappen op elk moment mogelijk is, met een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Besluit je om toch over te stappen voordat je einddatum is aangebroken, dan moet je vaak een boete betalen. De boete wordt bepaald aan de hand van het aantal maanden te vermenigvuldigen met het maandelijks bedrag. Als je contract is afgelopen zit je dus niet meer vast aan een bepaalde contractperiode en ben je dus vrij om van provider te veranderen.

Je contract opzeggen

Als je zelf je overstap regelt, dien je zelf je huidige contract op te zeggen. Tegenwoordig is het opzeggen van je contract een eenvoudige klus. Waar vroeger een aangetekende brief verplicht was, volstaat nu een simpele email, brief of soms zelfs sms. Hou natuurlijk altijd rekening met de opzegtermijn van je contract om zo een boete te voorkomen. Indien je gebruik maakt van een emailadres van je provider, kan je hier tot anderhalf jaar na de overstap nog gratis gebruik van maken. Hierna raak je je emailadres helaas kwijt. Om dit probleem te voorkomen kan je kiezen om een email account aan te maken bij een e-mailadres in plaats van bij een provider. Indien je een vaste telefoonaansluiting had bij je oude provider is het in de meeste gevallen mogelijk om je oude telefoonnummer te behouden. Dit wordt ook wel nummerportering of nummerbehoud genoemd, en indien de consument hier gebruik van wil maken moet dit van tevoren aangegeven worden.

Overstappen in 5 stappen

Als je een overstap aan het overwegen bent, zijn er vijf essentiële stappen die je moet nemen voordat je je definitieve keuze maakt:

  1. Ga eerst na welke providers er actief zijn in je regio om te weten welke abonnementen er beschikbaar zijn op je adres.
  2. Bepaal je gemiddeld internetverbruik zodat je je huidig contract kunt vergelijken met de nieuwe abonnementen. Denk hierbij vooral aan het maandelijkse tarief en de internetsnelheid.
  3. Breng je behoeftes in kaart door vast te stellen van welke diensten je gebruik wilt maken. Het komt je in de meeste gevallen voordeliger uit als je bij 1 provider een alles in 1 pakket afneemt.
  4. Vergelijk je huidige internetsnelheid met de aangeboden abonnementen. Je kunt eenvoudig online een snelheidstest doen om je internetsnelheid te meten.
  5. Informeer over de klantenservice van de nieuwe provider. Hoe gaat de provider met klachten om, de communicatiemiddelen of hoe snel de provider reageert als je contact opneemt. Je zou hiervoor de ervaringen van huidige klanten kunnen nagaan. Ook is het aan te raden om na te gaan of er welkomstkortingen of acties worden gegeven.

Tegenwoordig speelt internet een grote rol in ons leven omdat de meeste huishoudens dagelijks gebruik maken van internet, digitale televisie en telefonie.

Ben je benieuwd naar de voordelen die het overstappen kan hebben in je situatie? Neem gerust contact op met ons en we sturen je een offerte.